WWW.HELEENSFAVORIETEN.NL
Favoriete recepten en restaurants
Trek in een lekkere snack?

Probeer de Hema!

Voor alle vegetariërs is er goed nieuws, als je tenminste net zoals ik altijd dol bent geweest op saucijzenbroodjes. Bij de Hema hebben ze tegenwoordig heerlijke vegetarische saucijzenbroodjes. Ze zijn makkelijk te herkennen omdat ze een totaal ander uiterlijk hebben dan de variant met vlees. Erg fijn, want dan pak je niet per ongeluk de verkeerde! Ik geloof niet dat ze vegan zijn maar ik vind dit in ieder geval al een vooruitgang. De laatste die ik had kwam net uit de oven en was nog heerlijk warm. Online kun je ze ook bestellen om zelf thuis af te bakken maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Spaar je ook al de ‘meer hema’ punten dan kun je er, bij genoeg punten en de juiste voucher, ook lekker een gratis bakje koffie bij nemen. De koffie van de Hema is ook al zo lekker. Vaak kies ik voor een cappuccino maar zwart is de koffie ook erg lekker. Ook verse muntthee of een sapje past goed bij het saucijzenbroodje. Dus volgende keer als je langs de Hema loopt, doe jezelf een plezier en proef ook het vegetarische saucijzenbroodje!

Vakantie!

26 Augustus 2019
Gdansk!
Laat ik beginnen met: wat een superfijne stad is Gdansk! Prachtig, vriendelijk voor vegetariërs en fijn volk dat prima Engels spreekt. Deze reis boekten wij via Expedia. Even voor de duidelijkheid: dit is geen gesponsord bericht op welke manier dan ook. Een verslag van de dagen die wij daar hebben doorgebracht.

Dag één. Wij komen, na een voorspoedige en korte vlucht van maar 1 uur en 40 minuten verzorgd door KLM, aan op het vliegveld in Gdansk. De route naar trein, bussen en taxi’s wordt duidelijk aangegeven door gekleurde strepen over de grond. De blauwe lijn kozen wij om te volgen, deze leid ons naar de bussen. Voor zover wij kunnen vinden is er namelijk geen trein die rechtstreeks naar station Gdansk Dworzec Glowny 18 (centraal station van Gdansk) reist. Aangekomen bij de bushaltes kopen we kaartjes bij de automaat die daar staat (die gelukkig in het Engels ingesteld kan worden!). In bus 210 stappen wij ons avontuur tegemoet. In de bus moeten wij de eerder gekochte kaartjes valideren door ze in een geel apparaat te stoppen. Het apparaat lijkt niet te werken dus onze kaartjes blijven ongeschonden. Ongeveer 21 stops en een half uur laten stappen wij uit bij het centraal station. Gelukkig zit ons hotel náást het centraal station. Het heet dan ook Craft Beer Central Hotel. Het is een oud gebouw dat ooit bij het station hoorde. Het blijkt een prachtig hotel te zijn met een restaurant op -1 inclusief eigen brouwerij. Na het inchecken gaan we naar onze kamer. Verdieping 4 zegt de aardige dame achter de receptie. Volgens de lift is dit geen optie. Dan maar naar 3. Blijkt dat we helemaal bovenin het hotel zitten en daar alleen kunnen komen met de trap. Wat op ons wacht is een prima hotelkamer met prachtig uitzicht over de stad. Er blijken in het hotel nog veel mooiere hotelkamers en zelfs appartementen te zijn die we zeker volgende keer willen uitproberen. Uiteraard ben je er uiteindelijk voor de stad en niet voor de hotelkamer, maar dat de kamer voorzien was van een modern bedieningspaneel voor de lampen en airconditioning en het feit dat er een mooi groot bed en dito douche in zit maakt het verblijf toch een tikje aangenamer. Afijn, inmiddels is het al vrij laat op de dag en wij hebben trek. Vlakbij het hotel zit Mexicaans restaurant Piñata. Het is een soort fastfood tentje voor o.a. quesadilla’s en burrito’s. Alle soorten hebben ook een vegetarische variant. Ik kies voor de vegetarische quesadilla want ik ben nou eenmaal dol op kaas. Vriendje gaat voor de burrito met rundvlees. De saus kiezen wij op mate van pittigheid. Normaliter kunnen wij aardig pittige sauzen prima aan maar vandaag geen zin in. Bij ons eten zit een heerlijke saus van wat ik vermoed passievrucht is. Het gaat fantastisch samen met de quesadilla. Na het eten lopen we een rondje om alvast de stad wat te verkennen. Na de wandeling eindigen we weer in het hotel maar blijven eerst beneden voor een drankje. De eigen gebrouwen biertjes zijn erg goed. Ik ben zelf erg kieskeurig wat betreft bier maar het bier dat ik hier proef vind ik zo lekker dat ik het er weken later nog over zal hebben.

Dag twee. Het ontbijt hebben wij expres niet in het hotel geboekt omdat wij liever wat meer tentjes in de stad willen ontdekken. Alleen vandaag gaan wij wel voor het ontbijt in het hotel omdat we wat aan de late kant en hongerig wakker worden. Dan nog op zoek moeten naar een eettentje is voor mij niet handig weet ik. Het ontbijt is prima geregeld. Er staan lekkere broodjes, ontbijtgranen, fruit en warm eten zoals pannenkoeken en ei. Helaas is de koffiemachine stuk waardoor we alleen maar zwarte koffie kunnen krijgen, iets waar ik in de ochtend meestal nog geen zin in heb. Wel staan er thee potjes die groot genoeg zijn voor twee kopjes. De pannenkoeken zijn helaas niet lekker. Taai vooral. De rest van het eten is heerlijk en we eten genoeg zodat we bijna de hele dag door kunnen zonder honger. Na het ontbijt lopen we naar Forum, een overdekt winkelcentrum. Leuke winkels waar je souvenirs kunt kopen, de Flying Tiger maar ook vele kledingwinkels, een goede bakkerij, een supermarkt. Eigenlijk kun je daar prima voor al je shopdoeleinden terecht. En, wat ik zelf erg prettig vind, gratis plassen! Het zijn dan ook niet de meeste schone wc’s maar schoon genoeg. Ik heb smerige wc’s gezien waar je wel voor moest betalen. Aan het Forum zit een onderdoorgang die je naar de overkant van een drukke autoweg brengt. Daar komen we direct op de markt die van 30 juli tot 20 augustus in Gdansk staat: de St. Dominic’s Fair. Een van de grootste markten die ik ooit gezien heb. Door bijna heel de stad staan kraampjes met sieraden, allerlei etenswaren, vinylplaten, vintage spullen, kleding en nog veel meer. In de Lange Markt, de Dluga, staan deze kraampjes niet. Deze straat begint en eindigt met een mooie poort. De een heet de Gouden Poort, de ander de Groene Poort. Onder de Groene Poort wordt vaak muziek gespeeld vanwege de mooie akoestiek. Net van de lange markt af drinken wij koffie in een italiaans restaurant. De koffie is van Coffee Time. Erg goede, vers gebrande koffie. ’s avonds eten we bij Manna 68, een vegetarisch restaurant. Het gebeurd niet vaak dat ik zoveel keus heb en ik moet er even over nadenken. Uiteindelijk delen we de loempia als voorgerecht en neem ik de ‘eend’, gemaakt van seitan, als hoofdgerecht en mijn vriend gaat voor de ‘fish’ and chips. Beide gerechten zijn even lekker. Alles gaat tot op de laatste kruimel op. Bij het eten hebben we zelfgemaakte limonade. Nadat we alles naar binnen hebben gepropt delen we toch nog de vegan cheesecake. Vol en voldaan lopen we weer terug naar het hotel.

Dag drie. We halen een broodje bij de bakker in het eerder genoemde Forum. Ik een broodje met kaas en vriendlief een broodje salami. Het brood zelf is al superlekker. We nemen er nog wat zoets bij. De namen weet ik helaas niet maar de ene ziet er uit als een donuthole met suiker en de ander als een soort uienring. Uiteraard is dat het niet maar een soort gefrituurd zoet deeg. Koffie hadden we meteen moeten bestellen want de rij is zo lang geworden dat we geen zin hebben om daarop te wachten. Iets verderop zit Columbus en daar halen we onze koffie. Vervolgens zetten we koers richting het museum over de tweede wereldoorlog. Daar komen we terecht in een ruimte met twee enorm lange rijen. Toch durven we het aan en gaan in de rij staan. Het blijkt dat de ene rij is voor kaartjes en de ander om het museum zelf binnen te komen. Deze laatste gaat vrij snel omdat het in groepen gebeurd. Onze rugzakken proppen we in een kluisje want die mag niet mee naar binnen. De rij om binnen te komen is inmiddels enorm veel korter geworden dus vrij snel staan we in het museum. Ik hou wel van musea maar ze moeten wel blijven boeien. En dat doet dit museum erg goed! Heel afwisselend en soms interactief blijft het museum tot het einde toe interessant. Wel wordt het steeds kouder en de toiletten weet ik niet te vinden dus een beetje ongedurig word ik daardoor wel. Overigens is veel uitleg in het engels dus prima te doen zonder audiotour. Na het museum zijn we een beetje in een verdrietige staat want het is een zwaar onderwerp. Om weer bij te komen willen we naar het reuzenrad en ook wat eten. Het reuzenrad staat aan de overkant van het water en we moeten over een brug om daar te komen. Helaas staat die open en we vinden het wel erg lang duren voordat de brug weer naar beneden komt. Wat blijkt nou? De brug is een half uur open en dan weer een half uur dicht. Gelukkig blijkt ons geduld sterker dan verwacht en eenmaal aan de overkant eet ik een lekker pizzabroodje met veel kaas en vriendje kiest voor een braadworst die hem zeer was aangeraden. Beide vallen in de smaak.

Dag vier. Vandaag gaan we niet Gdansk weer onveilig maken maar kiezen we ervoor om richting de kust te gaan. Het plaatsje Sopot om precies te zijn. We kopen op het station een kaartje bij SKM en stappen even later in de stoptrein richting Sopot. Een kaartje kost omgerekend maar ongeveer 1,80, heel wat anders dan wat wij moeten betalen bij de NS. Wel je kaartje valideren anders riskeer je een boete. Onder aan de trap voor je het perron op loopt hangen gele apparaatjes. Stop daar je kaartje in en die ‘hapt’ er even in. Klaar is Kees! In Sopot lopen we de hoofdstraat in en al gauw komen we langs Crooked House. Een groot overdekt winkelcentrum (zou je aan de buitenkant niet zeggen!) die in bijzondere, Eftelingachtige stijl gebouwd is. Het staat niet schots en scheef maar echt gebogen, alsof het huis zo op kan staan en diep kan zuchten. Omdat het alweer tijd is voor koffie- en plaspauze halen we een bakkie bij de Costa die zich daar gevestigd heeft. Het gebouw zelf blijkt veel groter dan verwacht met vier verdiepingen vol cafe’s en clubs. Overdag merk je daar niets van en ziet het er vooral vervallen uit. Wanneer het eenmaal weer opgedroogd is gaan we door naar de langste pier van Europa. Omdat het hoogseizoen is moeten we twee euro per persoon betalen, buiten het hoogseizoen is het gratis. We lopen de hele pier af en genieten enorm van het uitzicht. We blijven nog even hangen totdat het mij te druk wordt en dan lopen we terug. We lopen en zitten daarna nog even op het strand. Veel te laat lunchen we in een vegetarisch restaurant die ook vegan heeft. Heerlijke kofte en deegpakketjes eten we in een mum van tijd op. Het liefst zou ik nog meer eten maar helaas zit ik vol. We besluiten deze avond niet uit eten te gaan maar een hapjesavond te houden op onze hotelkamer. Een traditie die zich stiekem ontwikkeld heeft in de loop van onze vakanties. We halen lekker brood, smeersels, wat drinken en pierogi bij de supermarkt en schuiven twee stoelen aan het tafeltje in onze hotelkamer. Brood scheuren we met de handen want brood laten snijden was toch wel een heel raar verzoek vond de verward kijkende medewerker van de supermarkt toen wij dit aan hem vroegen.

Dag vijf. Eerst maar eens tijd voor koffie. bij Cafe Factotum halen we een lekker bakje. De taartjes zien er ook goed uit maar wij hebben al een ander plan. We halen macarons bij een frans macaronwinkeltje. Macarons blijken overal duur te zijn, zelfs in het verder vriendelijk geprijsde Gdansk. Evengoed kiezen we vier bijzondere smaken uit en trekken de conclusie dat het zeker de moeite en het geld waard was. Vandaag staat op de planning een trip naar het schiereiland Westerplatte. Ze zeggen dat daar de Tweede Wereldoorlog zijn begin heeft gehad. We hebben ons oog laten vallen op een piratenschip dat dienst doet als rondvaartboot. Helaas kunnen we de kaartjes niet kopen omdat we niet genoeg contanten hebben. Eenmaal contant geld uit de muur getrokken willen we terug maar het begint opeens enorm te hozen, iets dat we de afgelopen dagen wel vaker hebben meegemaakt. We schuilen bij de bank en een paar minuten later lopen we fluitend terug. Op de boot is er mogelijkheid tot eten en drinken kopen. Doen wij niet want we hebben net gegeten, wel fijn dat de optie er is. Van de leuke gesproken tour verstaan we helaas helemaal niets omdat er een gezin met kleine kinderen aan boord is die geen zin hebben om stil te zijn tijdens de ongetwijfeld interessante verhalen van de meertalige gidsen. Niet alleen de kinderen lopen te blèren, de ouders kunnen er ook wat van. Tja, de kinderen moeten het ergens vandaan hebben.. Eenmaal aangekomen in Westerplatte hebben we maar twee uur de tijd om alles te zien. Voor ons, geïnteresseerd in alles lezen wat er staat, veel te weinig tijd. We hebben nog net genoeg tijd om het monument te bekijken en terug te rennen naar de boot. Avondeten doen we terug in Gdansk bij pierogarnia Stary Meyn. We moeten flink veel geduld hebben want na het geven van de menukaart duurt het al een tijd voordat onze serveerster terugkomt, een gewoonte die we in meer restaurants opgemerkt hebben, en daarna duurt ook nog eens lang voordat ons eten en drinken komt. Maar het eten zelf is heerlijk en het was het wachten zeker wel waard. Na het eten gaan we cocktails drinken bij Flisak 76. Bijzondere, kunstzinnige en vooral lekkere cocktails voor een heerlijk lage prijs. De bediening is vriendelijk en ze serveren je de hele avond door glazen water. Super!!

Dag zes. Vandaag gaan we de kant van Gdansk op die we nog niet gezien hebben. We komen uit bij het Hevelianum maar kiezen ervoor om alleen de gratis dingen te bekijken. Helaas is dat allemaal in het Pools dus veel schieten we er niet mee op. We lopen wel steeds hoger en uiteindelijk hebben we een prachtig uitzicht over de stad. Na het vele lopen zijn we behoorlijk moe en besluiten de rest van de dag rustig aan te doen. Avondeten doen we in selfservicerestaurant Pyro bar waar alles draait om de aardappel. De rij begint buiten al en wij sluiten wat twijfelend aan. De bedoeling is dat je binnen aan de bar besteld, je geeft aan de dame waar je bij besteld door aan welke tafel je zit, je drinken krijg je meteen mee en je betaald alvast. Het eten komt daarna gelukkig vrij snel en is heerlijk. Wij kiezen voor aardappelpannenkoeken (een soort rösti) en gegratineerde aardappelen met nog eens gekruide aardappelpartjes als bijgerecht. Als drinken neem ik compote. Iets dat ik al eerder had zien staan op een menukaart maar niet durfde te bestellen uit angst dat ik een soort jam zou krijgen. Niets is minder waar, compote is heerlijk en het eten van Pyro Bar ook! ’s avonds gaan we naar de rooftop cinema bij het Shakespeare theater. Online had ik hierover gelezen en vooraf al kaartjes gekocht in de veronderstelling dat de film Engels zou zijn met Poolse ondertiteling. Nadat we een prachtig plaatsje vooraan bemachtigd hebben in relaxte strandstoelen blijkt dat de film Pools nagesynchroniseerd is. Nadat we uitgelachen zijn om deze strenge Poolse mannenstem die door elke zacht uitgesproken zin heen commandeert besluiten we toch om te blijven zitten. De film The Old Man and the Gun blijkt ook prima te volgen zonder tekst. Na de film gaan we voor nog een rondje cocktails maar nu bij Craft Cocktails. Ook weer ontzettend vriendelijke bediening en eindeloos glazen water.

Dag zeven. De bakkerij waar wij brood wilden halen blijkt dicht te zijn en de supermarkt ook. Hongerig gaan we op zoek naar een eettentje en we komen terecht bij Lookier Cafe aan de Lange Markt. Ook hier weer lijkt het eeuwig te duren voordat we ons eten krijgen maar wat we krijgen is uiteindelijk lekker. Ik bestel een clubsandwich zonder vlees en vriendje kiest voor een bagel met zalm. De porties zijn wat klein maar het eten is lekker. Daarna beklimmen we de toren van de Mariakerk. Je betaald 2,50 p.p. en het is een flinke klim maar absoluut de moeite waard. Eenmaal boven hebben we een prachtig uitzicht over de stad en we blijven er een flinke tijd onze ogen uitkijken. Door de klim hebben we wel onze brunch alweer verbrand dus gaan we op zoek naar een plekje waar we lekker koffie kunnen drinken. We komen uit bij Retro café en ik neem een thee die ik me laat aanraden bij het taartje dat ik uitkies. Helaas hadden ze een bijzonder klinkend taartje met boekweit niet maar het stuk gezouten karamel pinda chocolade taartje dat ik uiteindelijk krijg is erg lekker. Voor vriendje is er een vegan optie die gelukkig ook nog erg lekker is. We lopen op de terugweg naar het hotel een gebouw in die mij mooi lijkt, blijkt er een expositie in te zitten! Het is dan ook wel de academy of fine arts en het is een expositie van net afgestudeerden. Leuk om even binnen te lopen, er zit ook een wijnbar. ‘savonds weer Pierogi gegeten bij hetzelfde restaurant als dag vijf. Helaas is mijn theorie bevestigd: niet twee keer naar hetzelfde tentje gaan. De tweede keer gaat onze bestelling eerst mis, de bediening is weer bijzonder langzaam en de pierogi zijn minder lekker. Verkeerde keus gemaakt qua vulling. Wellicht hadden we dezelfde moeten bestellen als de eerste keer. Afijn, het geeft niet. We nemen de rest van de pierogi weer mee.

Dag acht. De laatste dag alweer helaas. De pierogi eten we als ontbijt, gelukkig smaakt het toch goed. We drinken bij Pikawa een koffie (lactosevrije melk is daar gratis), nemen bij Slony karmel een ijsje (ook een vegan optie die erg lekker is), broodjes halen we bij de bakker van dag drie en dan is het helaas alweer tijd om de bus te pakken terug naar het vliegveld.

Tips voor het bezoek:
Tip 1 De Poolse mensen kijken vaak chagrijnig hebben wij gemerkt. Maar laat je er niet door afleiden want eigenlijk zijn ze erg vriendelijk. Engels kunnen ze prima maar leer een paar woordjes Pools dat vinden ze leuk. Bijvoorbeeld dziękuję (ginkoeie) betekent dankjewel.
Tip 2 Als je pint vragen ze vaak of je in euro of zloty wilt betalen. Kies dan voor de zloty, dat is voordeliger.
Tip 3 Kijk je ogen uit! Gdansk is prachtig en zit vol leuke eettentjes, mooie gebouwen en leuke parkjes.

9 Juli 2019
Jobs Koffiekamer
Wat heb ik verrassend lekker gegeten bij Jobs Koffiekamer in Leusden! Samen met mijn vriend was ik voor de tweede keer bij dit leuke tentje in Leusden op winkelcentrum De Biezenkamp. De vorige keer hebben we hier alleen een taartje gegeten, ook erg lekker. Ditmaal was ik zeer positief verrast door de fantastische lunch die we kregen. Mijn vriend had de clubsandwich (niet vegetarisch), ik ging voor een proeverijtje. Deze is niet (helemaal) vegetarisch maar ze deden helemaal niet moeilijk over het doen van een kleine aanpassing zodat hij wel vegetarisch zou zijn. Toen ik eenmaal het bord voor mijn neus had staan keek ik op van hoe mooi een lunch eigenlijk ook kan zijn. Bijna een meesterwerk. Ik zou niet zeggen te mooi om op te eten want uiteindelijk gaat het natuurlijk om de smaak. Afijn, die was zeker geweldig. Wat Job beloofd maakt hij ook waar: kwaliteit!

Vegetarische proeverij bij Jobs Koffiekamer.

Al dit heerlijks bestond uit: een broodje met gegrilde groenten, een hartig taartje en ter vervanging van de soep een pokébowl. Afgerond met een heerlijk stukje brownie met vers fruit. Alles tot op de laatste kruimel ging smakelijk naar binnen. Daarbij een heerlijke havermelk latte macchiato die werd geserveerd tegelijk met het eten.

Jobs clubsandwich

Als vegetariër voel je je niet altijd gehoord, bij Jobs Koffiekamer voelde ik me begrepen!

Kortom, echt een aanrader. Je vind Jobs Koffiekamer op De Biezenkamp 3c in Leusden. Kom lekker op de fiets of parkeer de auto gratis vlakbij op de parkeerplaats van het winkelcentrum (let op dat je een parkeerschijf moet laten zien).

Zondag Gesloten
Maandag 11:30 – 17:00
Dinsdag 8:30 – 17:00
Woensdag 8:30 – 17:00
Donderdag 8:30 – 17:00
Vrijdag 8:30 – 20:00
Zaterdag 8:30 – 17:00

Latte macchiato met havermelk.

Houdt voor eventuele veranderingen in de openingstijden de site van Jobs Koffiekamer in de gaten!

4 Juli 2019
Lunch & Borrel Amersfoort

Lunch en borrel Amersfoort

De naam van het restaurant zegt eigenlijk al genoeg. Je kunt hier terecht voor een lunch en een borrel. Ik was daar op een heerlijke zonnige middag. Besteld: de combinatielunch waarmee je drie broodjes kunt bestellen. Ik had de geitenkaas, het vegetarische saucijzenbroodje en het avocadobroodje. Daarbij troebele appelsap en later nog een ijskoffie. De bediening was ontzettend vriendelijk en hielp iedere gast die het maar wilde tafeltjes de schaduw in te slepen. De lunch was echt heerlijk. Er was voor mij als vegetariër genoeg keus, ook voor de vleeseter opties te over. Echt een aanrader voor een gemixt gezelschap dus, of als je gewoon van afwisseling houdt. De ijskoffie was gelukkig niet al te zoet. Houd je juist wel van zoet dan is er vast een mouw aan te passen, zo aardig zijn ze daar wel! Op dit moment staat er op hun site dat de menukaart wordt aangepast. Reden genoeg om te gaan kijken of er iets lekkers voor je op de kaart staat! Het adres?